Marilyn Jongenelen (1967)

Tekenen en schilderen vanaf mijn jongste jaren, ik kan me niet anders herinneren, één met de omgeving, los van tijd. Of lezend over andere culturen, gedeelde verhalen, mythen, geloof, dat wat er ooit was en zich steeds opnieuw herhaalt. De fascinatie voor beeld- en vormentaal, voor de rijkheid, betekenis, universele symboliek, de gelaagdheid ervan is er altijd geweest. Grotendeels autodidact, mijn eigen weg volgend, onderweg vaktechnieken lerend van anderen. Ik werk associatief en intuïtief, een verteller van verhalen.

Marilyn Jongenelen (1967)

Tekenen en schilderen vanaf mijn jongste jaren, ik kan me niet anders herinneren, één met de omgeving, los van tijd. Of lezend over andere culturen, gedeelde verhalen, mythen, geloof, dat wat er ooit was en zich steeds opnieuw herhaalt. De fascinatie voor beeld- en vormentaal, voor de rijkheid, betekenis, universele symboliek, de gelaagdheid ervan is er altijd geweest. Grotendeels autodidact, mijn eigen weg volgend, onderweg vaktechnieken lerend van anderen. Ik werk associatief en intuïtief, een verteller van verhalen.

Werk

Ik maak meestal gebruik van fotografisch beeld, dat ik maak en bewerk tot het beeld dat ik nodig heb, fysiek en digitaal. Fotomateriaal wordt ook verknipt en verscheurd. Het bewerkte beeldmateriaal wordt gebruikt in samengestelde beeldreeksen tot beeldverhalen of verwerkt tot unieke collages. De beeldverhalen zijn fragmentarisch, roepen associaties op, herinneren aan, stellen vragen.

Werk

Ik maak gebruik van fotografisch beeld, dat ik maak en bewerk tot het beeld dat ik nodig heb, fysiek en digitaal. Fotomateriaal wordt ook verknipt en verscheurd. Het bewerkte beeldmateriaal wordt gebruikt in samengestelde beeldreeksen tot beeld verhalen of verwerkt tot unieke collages. De beeldverhalen zijn fragmentarisch, roepen associaties op, herinneren aan, stellen vragen.

portfolio-pagina-2

Kleur roept een specifieke sfeer op, zet een accent of wordt gebruikt vanwege een associatieve of symbolische waarde. Veel werk is in zwart-wit, met grijzen. Ontdaan van kleur kijk je immers anders naar de wereld. Er ontstaat een heel andere esthetiek, er treedt afstand op, vervreemding: aantrekken en afstoten tegelijkertijd. Het gebruik van fotografisch beeld in zwart-wit, hoogglans, roept ook een sfeer en gevoelens op van vervlogen tijden, romantiek, glamour, een ideale wereld, kostbaarheid. Maar ook de keerzijde, melancholie, weemoed, verlies, de angst voor wat verborgen is, schaduw, de nacht, de dood. Esthetiek is voor mij altijd belangrijk, zoals in een film noir of het sublieme in een schilderij of boek. De werkelijkheid is niet wat je ziet, maar wat erachter verscholen ligt.

portfolio-pagina-2

Kleur roept een specifieke sfeer op, zet een accent of wordt gebruikt vanwege een associatieve of symbolische waarde. Veel werk is in zwart-wit, met grijzen. Ontdaan van kleur kijk je immers anders naar de wereld. Er ontstaat een andere esthetiek, er treedt afstand op, vervreemding: aantrekken en afstoten tegelijkertijd.  Het gebruik van fotografisch beeld in zwart-wit, hoogglans, roept ook gevoelens op van vervlogen tijden, romantiek, glamour, een ideale wereld, kostbaarheid. Maar ook de keerzijde, melancholie, weemoed, verlies, de angst voor wat verborgen is, schaduw, de nacht, de dood. Esthetiek is voor mij altijd belangrijk, zoals in een film noir of het sublieme in een schilderij of boek. De werkelijkheid is niet wat je ziet, maar wat erachter verscholen ligt.

Klik hier voor al het werk van Marilyn Jongenelen

artMenos

|

Volg Marilyn Jongenelen ook op Instagram

|

Menu
error: Deze content is beschermd.